Wortelkanaalbandeling

Wat is een wortelkanaalbehandeling?

Een wortelkanaalbehandeling wordt ook wel een zenuwbehandeling of endodontische behandeling genoemd. Bij deze ingreep wordt de pulpa (zachte kern met zenuwen en bloedvaatjes) uit de wortelkanalen verwijderd, zodat de kies gevoelloos wordt. De wortelkanalen worden daarna weer opgevuld en de tand of kies wordt afgesloten met een vulling. Een wortelkanaalbehandeling wordt uitgevoerd door de tandarts of endodontoloog.

Wanneer een wortelkanaalbehandeling?

De tandarts kan een wortelkanaalbehandeling uitvoeren als er sprake is van een ontstoken kies of tand, of als de wortelpunt ontstoken is. Een ontsteking in het wortelkanaal kan soms hevige pijnklachten geven, maar kan ook pijnloos verlopen. Een zenuwbehandeling is noodzakelijk omdat de ontsteking anders het kaakbot kan aantasten.

Een andere aanleiding voor een wortelkanaalbehandeling is het plaatsen van een kroon. Als een tand of kies niet sterk genoeg is om een kroon te dragen, kunnen in de wortelkanalen stiftjes worden geplaatst als ondersteuning. Een zenuwbehandeling zorgt ervoor dat het element gevoelloos wordt.

Wortelkanaalbehandeling, hoe gaat dat?

Om (ontstoken) pulpa te kunnen verwijderen, zal de tandarts de volgende handelingen uitvoeren:

• Wortelkanaalbehandeling werkwijzeHet oppervlak van de aangedane tand of kies wordt met behulp van een boortje geopend;
  • Als de wortelkanalen zichtbaar zijn, kunnen deze worden schoongemaakt. Dat gebeurt met behulp van hele kleine vijltjes die tot onderin de wortel kunnen komen. Dit is een heel precies werkje. Afhankelijk van het aantal kanalen in de wortel, kan het vijlen enige tijd duren;
  • Als alle pulpa verwijderd is, spoelt de tandarts de kanalen met een desinfecterend middel, om alle bacteriën te doden;
  • De steriele wortelkanalen worden vervolgens gevuld, waarna de kroon van de kies of tand wordt afgesloten met een vulling.

Een wortelkanaalbehandeling wordt uitgevoerd onder plaatselijke verdoving. In de meeste gevallen is deze behandeling daardoor nagenoeg pijnloos. Wel kun je na de behandeling last krijgen van napijn, waarvoor je pijnstillers kunt gebruiken.

Wortelkanaalbehandeling complicaties

De meeste wortelkanaalbehandelingen verlopen probleemloos: na het verwijderen van de pulpa verdwijnen de klachten. Heel soms blijven er, ondanks grondig veilen en desinfecteren, toch bacteriën achter in de wortel. Er kan dan een nieuwe ontsteking ontstaan, waardoor de behandeling nogmaals moet worden uitgevoerd. In extreme gevallen is de ontstoken kies of tand niet meer te redden en moet deze worden getrokken.

Andere complicaties bij een wortelkanaalbehandeling zijn kromme, zeer moeilijk bereikbare wortelpunten en nauwe wortelkanalen. De behandeling duurt in deze gevallen vrij lang en wordt meestal uitgevoerd door een endodontoloog.

Wortelkanaalbehandeling kosten

Wat gaat een wortelkanaalbehandeling kosten? De prijs van een wortelkanaalbehandeling wordt onder meer bepaald door de volgende factoren:

• Het aantal kanalen in de wortel dat schoongemaakt moet worden;
  • Eventuele complicaties – hoe langer een behandelaar bezig is, hoe hoger de rekening wordt;
  • Het tarief van de behandelaar.

Een gemiddelde wortelkanaalbehandeling kost al snel een paar honderd euro. Een aantal onderdelen van de behandeling (verdoving, röntgenfoto’s) vallen onder het basispakket van je zorgverzekering. Een aanvullende tandartsverzekering zal meer kosten dekken. Raadpleeg je tandarts, verzekeringsmaatschappij of onze tandartstarieven pdf voor meer informatie over de kosten en vergoeding van een wortelkanaalbehandeling.