Wat is tandletsel?

Het gebit is behoorlijk sterk. Maar soms kan het gebeuren dat een tand schade oploopt, bijvoorbeeld door een klap of een ongeluk. Soms wordt een deel van de tand afgebroken, maar een tand of kies kan er ook met wortel en al uitgeslagen worden. Een uitgeslagen of afgebroken tand is een van de meest voorkomende vormen van tandletsel bij kinderen en volwassenen. Omdat de kiezen verder naar achteren staan, zijn deze beter beschermd tegen klappen en stoten. Een afgebroken kies komt ook vaak voor, maar wordt meestal veroorzaakt door het kauwen op iets hards. Ga met tandletsel altijd naar de tandarts. In veel gevallen is de schade te beperken.

Oorzaken tandletsel

Tandletsel kan veroorzaakt worden door verschillende factoren. De meest voorkomende oorzaken van een afgebroken tand of uitgeslagen tand zijn:

• Een klap tegen de tand, bijvoorbeeld door een vechtpartij, sporten, val of ongeluk;
  • Het afhappen van of kauwen op iets hards;
  • Tanderosie: doordat het glazuur is aangetast wordt het gebit zwakker waardoor er sneller stukjes afbreken.

Wat te doen bij tandletsel?

Bij tandletsel is het zaak om snel te handelen. Houdt hierbij de volgende stappen aan:

Doen bij een afgebroken tand of kies:

• Probeer het afgebroken stuk zo snel mogelijk terug te vinden;
  • Bewaar de afgebroken tand of kies in wat melk;
  • Ga naar de dichtstbijzijnde tandarts.

Doen bij een uitgeslagen tand of kies waar de wortel nog aan zit:

• Probeer de uitgeslagen tand of kies zo snel mogelijk terug te vinden;
  • Pak de tand of kies nooit beet bij de wortel, maar altijd bij de kroon;
  • Plaats de uitgeslagen tand of kies terug in de kaak. Doe dit nooit bij melktanden of –kiezen!;
  • Lukt het terugplaatsen niet? Bewaar de uitgeslagen tand of kies dan in wat melk, of stop hem onder de tong. Dit voorkomt uitdroging van de wortel. Let op: Spoel de tand of kies nooit af met water of desinfecterende middelen!;
  • Ga direct naar een (spoed)tandarts.

Een afgebroken of uitgeslagen gebitselement is een noodgeval. Zorg ervoor dat je zo snel mogelijk door een tandarts wordt geholpen. Dit geeft de meeste kans op herstel.

Behandeling tandletsel

De behandeling van tandletsel hangt af van de situatie. De tandarts kan en afgebroken tand of kies behandelen op een van de volgende manieren:

• Vastplakken van het afgebroken stuk (indien mogelijk);
  • De afgebroken tand of kies opvullen met composiet;
  • Een facing, brug of kroon plaatsen.

Tandletsel bij een melkgebit wordt meestal niet behandeld: het melkgebit wordt op den duur vervangen door het definitieve gebit. De tandarts zal wel eventuele scherpe randjes van de afgebroken tand bijslijpen om te voorkomen dat het kind de tong of lip openhaalt.

Mogelijke behandeling van een uitgeslagen tand zijn:

• Spalken van de teruggeplaatste tand of kies. In de meeste gevallen groeit deze weer vast;
  • Wortelkanaalbehandeling uitvoeren in het geval de zenuw (gedeeltelijk) is afgestorven. Dit gebeurt alleen als de tand of kies weer is vastgegroeid;
  • Verloren tand of kies vervangen door een implantaat, brug of andere prothese.

Uitgeslagen melktanden of –kiezen worden nooit in de kaak teruggeplaatst. Dit kan schade aan het blijvende gebit veroorzaken.

Tandletsel kosten

Wat gaat een uitgeslagen of afgebroken tand kosten? Dat hangt helemaal af van de situatie en het tarief van de vereiste behandeling. Het vastplakken van een afgebroken tand zal minder duur zijn dan het plaatsen van een implantaat bij een uitgeslagen tand. De tandarts kan een goede inschatting maken van de prijs voor de tandletsel behandeling. Het zal vervolgens van je aanvullende verzekering afhangen of de kosten voor een tandletsel behandeling worden vergoed.