Bloedend Tandvlees

Wat is bloedend tandvlees?

Foto van Bloedend TandvleesBloedend tandvlees is een van de meest voorkomende mondproblemen. Tandvlees dat snel bloedt, duidt meestal op een tandvleesontsteking. Gezond tandvlees bloedt niet, ook niet bij het tandenpoetsen. Heb je last van tandvleesklachten, dan is het belangrijk om even langs de tandarts te gaan. Hij of zij kan de oorzaken van bloedend tandvlees achterhalen en eventueel behandelen.

Hiernaast is een afbeelding te zien hoe het eruit kan zien.

Symptomen bloedend tandvlees

Bloedend tandvlees merk je meestal op bij het tandenpoetsen. De tandpasta die je uitspuugt is dan roze- of roodgekleurd. Andere symptomen van bloedend tandvlees zijn:

• Tandvlees dat gaat bloeden bij het flossen of stoken;
  • Pijn in het tandvlees tijdens het eten van iets hard, bijvoorbeeld een broodje;
  • Metaalsmaak in je mond tijdens het eten (je proeft dan bloed, dit bevat ijzer).

Oorzaken bloedend tandvlees

De oorzaak van bloedend tandvlees is in veruit de meeste gevallen een tandvleesontsteking. Zo’n ontsteking ontstaat door een slechte mondhygiëne, oftewel het niet goed schoonhouden van het gebit. Maar ook andere factoren kunnen een rol spelen bij het ontstaan van dit tandvleesprobleem. Deze minder bekende oorzaken van bloedend tandvlees zijn:

• Zwangerschap. Door hormonale veranderingen kan het tandvlees sneller gaan bloeden;
  • Vitaminegebrek. Een tekort aan vitamine B, C en D kunnen tandvleesproblemen veroorzaken.

Behandeling bloedend tandvlees

Gebit reinigen
Tandvlees dat bloedt, is geen ziekte maar een symptoom. Er is dus geen behandeling voor bloedend tandvlees. Wel kunnen de achterliggende oorzaken van bloedend tandvlees worden aangepakt, zodat het tandvlees weer gezond wordt. In het geval van een tandvleesontsteking is het zaak om je mondhygiëne flink te verbeteren. Door goed te poetsen, flossen en stoken kan het tandvlees weer genezen. Als de ontsteking te ver gevorderd is, zal de tandarts je gebit professioneel moeten reinigen. Constateert de tandarts geen afwijkingen in je mond? Dan kan de huisarts eventueel de oorzaak van bloedend tandvlees behandelen.

Bloedend tandvlees voorkomen

Je kunt bloedend tandvlees voorkomen door je gebit goed schoon te houden. Door grondig te poetsen verwijder je dagelijks tandplak en voorkom je problemen met je tandvlees. Let hierbij op de volgende zaken:

• Poets met een zachte borstel en schrob niet te hard;
  • Poets bij voorkeur met een elektrische tandenborstel en houdt de borstelkop schuin tegen de tandvleesrand;
  • Flosdraad en tandenstokers helpen je tandvlees op moeilijk bereikbare plekken schoon en gezond te houden;
  • Eet gezond en gevarieerd. Dit voorkomt vitaminegebrek;
  • Roken is slecht voor je tandvlees!

Je tandarts of mondhygiënist kan je meer vertellen over het voorkomen van tandvleesproblemen.